Bukankah tangan itu yang..

Sambungan tajuk :
Bukankah tangan itu yang menghayun buaian..sekarang sudah bisa memegang tittle Ketua Polis Negeri.
Begitulah keadaannya wanita pada masa kini, sudahpun mempunyai keterlibatan yang serius dalam pelbagai arena pekerjaan. Jikalau dahulu, peluang untuk bekerja dilapangan kaum Adam amatlah terlalu asing bagi wanita tetapi sekarang ia menjadi kebiasaan bagi kaum Hawa untuk terlibat secara terus. Jika kita selidiki Sirah Junjungan, Kaum Hawa juga terlibat sama dalam beberapa siri peperangan bersama-sama Kaum Adam. Tambahan pula lagi pada zaman sekarang..

Wanita yang bertuah ini ialah Timbalan Ketua Polis Pahang, Datuk Robiah Abd. Ghani mencatat sejarah apabila dilantik sebagai Ketua Polis Negeri wanita yang pertama di negara ini. Puan Robiah, 55, telah dilantik sebagai Ketua Polis Negeri Pahang yang baru dengan pangkat Pemangku Deputi Komisioner (DCP), menggantikan Datuk Ayob Mohamed yang bersara wajib September ini dan kini sedang bercuti. Tahniah diucapkan.


Peristiwa yang bersejarah ini adalah satu penghargaan yang besar untuk insan yang bergelar wanita, isteri dan juga ibu. Dengan ini bertambahlah tanggungjawab serta amanah Datuk Robiah yang mempunyai 3 orang anak. Tugas menjadi seorang ketua serta bertanggungjawab menjaga keamanan bahkan menjamin keselamatan awam.


Itulah wanita, berbekalkan kekuatan mental dan fizikal yang dikurniakan Allah ia dapat membantu dalam pembangunan dan pembinaan negara. Sesungguhnya,Islam mengangkat martabat wanita dengan kehadiran Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.. bersyukurnya menjadi insan yang bergelar Hawa.


Buat semua insan yang bergelar wanita, kita mempunyai peranan yang besar dalam agenda membaik pulih akhlak dan peribadi insan lain,yang juga bergelar wanita. Sesungguhnya kecil-kecil kerja adalah amanah, jadi gunakanlah setiap ruang dan peluang untuk sama-sama menjaga dan memastikan wanita di sekeliling kita, anak-anak remaja perempuan dan sahabat-sahabat kita selamat dari hanyutan dunia yang sementara ini.